Friluftsliv

Kjerag

Etter en magisk natt oppe ved Preikestolen, skilte jeg lag med min søster. Spørreundersøkelse og Kjerag stod for tur. Etter fire timer på Preikestolen parkering kan jeg si meg fornøyd med antallet spørreskjemaer som ble fylt ut. I 19-tiden samme kveld kjørte jeg derfor videre til Kjerag, mitt neste stoppested for masteroppgaven.

Det var ikke et trivelig syn som møtte meg. Regn og snø svarte ikke til forventningene etter sol og varme på Preikestolen. I 23-tiden sluttet det å regne, og jeg bestemte meg derfor for å pakke sekken og gå oppover mot Kjeragbolten. Så lang som jeg er, fristet det ikke å sove i bilen.

Jeg gikk opp første bratte partiet, men bestemte meg for å slå opp teltet i høyden da det begynte å regne igjen og vinden ble verre. Et dårligere sted for å sette opp et telt skal man lete lenge etter. Jeg lå i en eller annen skråning som jeg har vanskeligheter med å beskrive. Tidlig morgenen etter — været like dårlig — bestemte jeg meg for å gå ned igjen. Det skal være gøy å gå på tur, og når været ikke spiller på lag ble det en dag med spørreundersøkelser på parkeringen i stedet. Flere av turistene som gikk opp den dagen hadde ikke sikt utover fjorden i det hele tatt, så jeg gjorde lurt i å sette turen på vent.

Kjerag, Kjeragbolten i Rogaland. Visit Norway, Lysefjorden

Det ble derfor en tredje natt i teltet

Denne gang på et fantastisk (les: flatt) sted 200 m unna parkeringen. Jeg ble god kompis med parkeringsvakten/Kjerag info i løpet av dagen, og fikk til og med servert kaffe i teltet morgenen etter. Bedre service og humor oppe i fjellet skal man lete lenge etter.

Helsport telt Kjerag, Lysefjorden

Kjerag restaurant, Lysefjorden

Jeg våknet opp til strålende sol etter en behagelig natt i teltet

Det var et tegn på at i dag skulle fjellet bestiges. Det ble en flott tur uten sekk. Det eneste som ble med var kameraet mitt, i tillegg til en kopp som jeg brukte til å forsyne meg av fjellvannet.

Jeg var egentlig ganske forberedt på at jeg ikke skulle gå ut på Kjeragbolten. Sist jeg gikk opp hit — husker jeg riktig var jeg rundt 12 år — turte jeg ikke gå ut på steinen. Denne gangen var det ikke så skummelt som jeg husket, og jeg kom meg utrolig nok utpå! Jeg har gitt meg selv et klapp og to på skulderen for det.

Kjerag, Kjeragbolten i Rogaland. Visit Norway, Lysefjorden

Det er noe spesielt med å være alene på tur

Jeg gikk deler av turen sammen med et par fra Colorado og to jenter fra Malaysia, og tok også med meg to fra Tyskland hjem til lørdagstaco. De skulle tilfeldigvis på samme ferje fra Lysebotn som meg, og jeg sa at de like så godt kunne sitte på til Stavanger. Det endte derimot med at jeg tilbydde dem sengeplass før de skulle ta buss videre til Trolltunga dagen derpå. Det ble med andre ord en utrolig hyggelig avslutning på en firedagers tur oppe i fjellet!

På bildet under kan du forresten se Kjeragbolten mellom fjellene. Den er knøttliten på avstand.

Kjerag, Kjeragbolten fra Lysefjorden

Kjerag, Kjeragbolten i Rogaland. Visit Norway, Lysefjorden

KJERAG: After a magical night at Preikestolen, my sister and I split up. My questionnaire was awaiting. After getting heaps of tourists to filling out my forms at Preikestolen parking for four hours, I drove to Kjerag, my second planned hiking destination for my Master’s.

A disappointing sight of snow and rain was awaiting me at 10pm in the evening. Once it stopped raining, I decided to pack my backpack and aim for Kjeragbolten. Just before I reached to first top, it started raining again and the wind was getting worse. I put up the tent in the most crappy area, and had the most terrible night I’ve had in a long time.

The next morning wasn’t any better, so I decided to descend from the mountain and postpone my hike until the weather had changed. Instead, I spent my day getting tourists to take my questionnaire. Apparently a lot of the people of went up that day didn’t get any views over Lysefjorden, so I couldn’t have made a better decision than to wait.

I woke up to a warm sun the next morning, after sleeping in my tent for a third night. It was a good sign. I couldn’t have found a better day to walk up on the mountain. Amazingly, I was able to step out on Kjeragbolten. Last time I went up there, it freaked me out and I couldn’t do it. But it wasn’t as scary as I remembered and I’m incredibly happy that I was able to pull it off this time!

I also met a bunch of incredible people. I walked parts of the hike with a couple from Colorado and two girls from Malaysia. I even brought two Germans home with me as they were getting the same ferry from Lysebotn. In other words, it was a fun end to my four day trip up in the mountains!

LagreLagre

Ragnhild Utne er en fotograf, kommunikasjonsdesigner og guide bosatt i Longyearbyen. Hun har en bachelorgrad i fotografi fra RMIT University, Australia, og en mastergrad i kommunikasjonsdesign fra University of the Arts London.