Friluftsliv

Trolltunga

Noen flotte dager oppe ved Trolltunga, og feltarbeid for masteroppgaven, er over for denne gang. Til tross for forsinket flyreise hjem, kom vi oss avgårde ganske raskt etter min ankomst til Bryne. Sist gang min søster og jeg var på tur sammen, var på Gaustatoppen i fjor sommer. Så vi var begge klare for å ta fatt på nye eventyr oppe i den norske fjellheimen.

Odda Kommune

Vi kjørte rett til Skjeggedal, hvor gåturen mot Trolltunga starter.

Rett og slett for å sjekke hvilke muligheter det er for parkering nå i disse travle turisttider. Vi plukket med oss et par polakker som trengte å komme seg ned til Odda, og som fortalte at de aldri hadde vært så slitne i hele sitt liv etter Trolltunga-turen deres. En litt skremmende melding å få dagen før vi skulle gå opp med tunge sekker. Heldigvis skulle vi sove over i telt, og ikke gå de 22 km-erne på én og samme dag.

Veien til Trolltunga i Odda

Etter en natt på en campingplass i Odda ventet Trolltunga på oss.

Vi var utrolig skeptiske til været da vi hadde planer om å gå opp. Det så ikke ut til å slutte å regne, og det er nokså utrivelig å ha med seg masse vått tøy inn i teltet. Vi valgte likevel å komme oss avgårde i regnet, og trærne den første km-en lyet for nedbøren. Den første km var utrolig tung og bratt og de store sekkene gjorde ikke jobben lettere. Idet vi hadde kommet oss lenger opp i stien, sluttet det å regne. Det så ut til at det skulle bli en magisk tur, tross alt.

Trolltunga

Veien til Trolltunga byr på mange flotte utsikter.

Som Ringedalsvannet, hvor Trolltunga strekker seg utover. I dette tilfellet rettferdiggjør ikke bildene hva vi opplevde da vi stod og så utover vannet. Vannet var så utrolig blått og klart — det var helt nydelig!

Ringedalsvannet ved Trolltunga i Odda

Søster, Katarina, foran Helsport-teltet ved Trolltunga i Odda

3 km unna selve Trolltunga satte vi opp teltet.

Et telt som egentlig foretrekker én person av min lengde, men det går for et par netter (når man ikke har noe valg). Det begynte igjen å regne, så vi bestemte oss for å legge oss tidlig og heller gå siste stykket dagen derpå. I stedet ble det Rett i koppen og Polarbrød før leggetid.

Ragnhild lager mat ved Trolltunga i Odda

Etter en natt i teltet, som bydde på regn og ukjente dyrelyder, gikk vi mot Trolltunga kl 6 på morgenen.

Det var i grunnen ganske skummelt ikke å vite hva som beveget seg utenfor teltet, men vi konkluderte med at det var en rev. For hva sier reven, ikke sant?

Ragnhild på Trolltunga i Odda

Etter en times gåtur på morgenkvisten ankom vi målet.

Ikke annet enn tjukk tåke ventet oss, og vi kunne bare såvidt skimte “tunga”. Det var utrolig skuffende, men etter en halvtimes venting klarnet det opp i kun noen få minutter. De få som var på Trolltunga den morgenen ventet på at tåken skulle lette, og heldigvis fikk vi alle et par gode fotomuligheter!

Katarina ved Trolltunga i Odda

Katarina på Trolltunga i Odda

Etter en fin tur nedover var det tid for spørreundersøkelser til masteroppgaven.

Den der første km-en var omtrent tyngre å gå ned enn opp. Jeg kan ikke huske sist jeg følte meg så gelé i beina etter en gåtur i fjellet. Det var bare å legge seg strakt ut i bilen og strekke det som strekkes kunne. Dette er definitivt en av mange magiske turer jeg har vært på i det siste, som alle havner i minneboka. Nå skal jeg jobbe som bare rakker’n med masteren inntil den skriftlige delen skal leveres i midten av august.

Ragnhild foran Helsport-teltet ved Trolltunga i Odda

English translation

Trolltunga

A few wonderful days up at Trolltunga, and field work my Master’s, are over for now. My sister and I were both ready for another adventure together up in the Norwegian mountains.

Despite a delayed arrival home, we headed for Odda and Skjeggedal shortly after coming home and packing my hiking gear as quickly as possible. We drove straight to Skjeggedal, the starting point of the hike to Trolltunga. We picked up two guys from Poland who said they’d never been as exhausted in their entire life after their trip. Not really the desired message to receive the day prior to walking ourselves. Luckily, we were staying the night in our tent up in the mountain, and not hiking the 22 km all in one.

We pitched our tent 3 km from the final destination. As it started raining, we decided to walk to Trolltunga the next morning instead. After waking up at 5 am and having hot chocolate and “Polarbrød” (Polar bread) for breakfast, we hiked the final part to the “tongue”. It was incredibly foggy once we arrived. We could barely see people standing 20 meters away. But after waiting for about 30 minutes, the fog finally cleared up for a short time, giving everyone at the rock a few good photo opportunities.

After completing the hike back to Skjeggedal and the parking lot, the questionnaire for my Master’s was awaiting. The hike was absolutely magical, and one that goes into my memory book along with all the other wonderful places I’ve been to recently.

Ragnhild Utne er en fotograf, kommunikasjonsdesigner og guide bosatt i Longyearbyen. Hun har en bachelorgrad i fotografi fra RMIT University, Australia, og en mastergrad i kommunikasjonsdesign fra University of the Arts London.

17 Kommentarer

• Hanna F

Lykke til med master! Jeg heier på deg!

• frida

helt AMAZING jo!!!!! lykke til med masteren forresten

• Ragnhild Utne

Tusen takk for alltid så hyggelige kommentarer og lykkeønskninger, Frida! :)

• Kristine

Så fantastisk flott!

• June

Magiske bilder <3

• Caroline

Masse lykke til med masteren! Og wow, fine bilder!

• lisebrevik

Wow, for en morsom opplevelse og bildene var helt magiske! :) Tror jeg må ta meg en slik tur selv en gang med kameraet, så bare såå fint ut!

• Ragnhild Utne

Tusen takk, Lise! Det synes jeg absolutt du skal. Det er litt av en opplevelse :)

• Sara

Coola bilder!

• Sanna

Wow 😮
    jag får svindel bara av att titta på bilden. jag hade nog aldrig vågat mig ut där själv, men jag önskar verkligen att jag hade haft det modet. höjder är dock inte min starka sida.

Jag har sett bilder från den här platsen förut och det ser så vackert ut, men du får till ett galet fint filter över bilderna. Det ser trolskt ut, vilket ju förstås är passande! Och Norge överlag; vilket landskap! Jag vill så gärna få besöka era vackra platser, det ser ut att vara bortom fantastiskt.

• Ragnhild Utne

Takk, Sanna! Jeg kjente på suget når jeg satt der oppe, det kan jeg love deg. Jeg er ikke så glad i høyder selv :)

Hjertelig takk for så hyggelig kommentar, snille deg! Ja, det er mye flott å se. En roadtrip i Norge anbefales! :D

• Linnea | (Chick)peas & Understanding

THANK YOU FOR THE TRANSLATION!!! Haha I was like ok. Let’s try this. *Trying to have a little Norwegian twist to the voice reading in my head*, realised it was gonna be a no go and then noticed the translation. It looks AMAZING! And thank goodness the fog lifted for some good photo ops, but it definitely adds to the atmosphere of the shots too!!